18.08.2014


AVUKATLIK ORTAKLIKLARI


1-AVUKATLIK ORTAKLIKLARINA GEREKSİNİM


Hukuk alanındaki gelişmeler sonucu hukukun alanını genişletmesi, yeni hukuk dallarının ortaya çıkması, bilim ve teknolojinin gelişimi sonucu hukuk kurallarının sonuca bağlamadığı yeni durumların ortaya çıkması ve ticaretin gelişmesi ile Avrupa Birliği gibi oluşumlar sonucu dünya üzerindeki hukuk kurallarını bütünleştirme ve uygunlaştırma çabaları, hukuk ilminin alanını oldukça geniş ve karmaşık hale getirmiştir. Bu durum ise hukuk alanında uzmanlaşmanın gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Nitekim bir hukukçunun önüne çıkan her olaya çözüm getirmesi veya hukuk alanlarının tamamını tüm ayrıntıları ile bilmesi mümkün değildir.

Avukatlık mesleğinde avukatların sadece bazı hukuk dallarında uzmanlaşması ise onları çeşitli konularda uzmanlaşan diğer avukatlarla birlikte çalışmaya yöneltmiştir. İşte yüksek giderleri paylaşma, bazı hukuk dallarında uzmanlaşma ve birlikte çalışma düşünceleri avukatlık mesleğinin birden çok avukat tarafından bir büroda avukatlık ortaklığı şeklinde icra edilmesi fikrini ortaya çıkarmıştır. [1]


2-AVUKATLIK ORTAKLIKLARINA YAKLAŞIMLAR


Serbest bir meslek olan avukatlık mesleğinin, amacı iktisadi bir gayeyi gerçekleştirmek veya kazanç elde etmek olan ortaklık adı altında icra edilmesi fikri çeşitli tartışmalara yol açmıştır. Tartışmalar çerçevesinde ileri sürülen fikirler avukatlık ortaklığına karşı olanlar ve avukatlık ortaklığını savunanlar olmak üzere iki taraf oluşturmuştur.

Avukatlık ortaklığının karşısında olanlar, ortaklık şeklinde icra edilen avukatlığın, mesleğin özellikleri ve gayesi ile bağdaşmadığını, güven duygusunu ortadan kaldırdığını, ortaklığın kar amacı güderek avukatlığı ticari faaliyet haline getireceğini, müvekkil açısından güvence teşkil eden avukatın kişisel sorumluluğunu ve avukatın bağımsızlığını ortadan kaldıracağını ileri sürmüşlerdir.

Avukatlık ortaklığı fikrini savunanlar ise, avukatlık bürosunun giderlerinin paylaşılması ve vergilerin azaltılması için ortaklığın gerekli olduğunu, geniş ve uzmanlaşmış bir kadro ile daha verimli çalışılabileceğini, rekabet gücünün artacağını, mesleğe ve hukuka daha fazla katkıda bulunulabileceğini, müvekkile karşı kişisel olarak sorumlu olan bir avukat yerine ortaklığın tüm avukatlarını sorumluluk altına sokan kurumsallaşmış ve örgütlenmiş bir avukatlık ortaklığının müvekkile daha fazla güven vereceğini ileri sürmüşlerdir.

[1] Türk Hukuk Sitesi <http://www.turkhukuksitesi.com/makale_1096.htm>,(SGT: 11.09. 2009)



3-TÜRKİYE'DE AVUKATLIK ORTAKLIKLARI


Türkiye uzun süre avukatlık ortaklığını reddeden tarafta yer almıştır. Bu süre içerisinde Türkiye, avukatların birlikte çalışmasını veya birbirinden yardım almasını kabul etmiş ancak avukatlık ortaklığını kabul etmemiştir

Nihayet, dünyadaki gelişmeler paralelinde ve günün ihtiyaçları çerçevesinde 02.05.2001 tarih ve 4667 sayılı Kanun ile 1136 sayılı Avukatlık Kanununun 44. maddesi değiştirilerek “Avukatlık Ortaklığı” Türk Hukuk sistemine girmiştir. Daha sonra 25.11.2001 tarihinde Türkiye Barolar Birliğince hazırlanan Avukatlık Ortaklığı Yönetmeliği ile avukatlık ortaklığının ayrıntıları düzenlenmiştir. Yine avukatlık ortaklığına ilişkin ayrıntıları düzenlemek ve uygulamada birliği sağlamak amacıyla Avukatlık Kanunu (m.44, m.95, m.121) ve Avukatlık Ortaklığı Yönetmeliğinde (m.5, m.8, m.10, m.12) yer verilen Avukatlık Ortaklığı Tip Ana Sözleşmesi Türkiye Barolar Birliği tarafından hazırlanarak yayınlanmıştır (bkz. Ek 1)

Ancak bu düzenlemelerde avukatlık ortaklığının hukuki statüsü tam olarak belirlenmediği gibi avukatlık ortaklığı Türk Hukukunda var olan ortaklık türleri ile de bağdaştırılmamıştır.

1136 Sayılı Avukatlık Kanununun[1] 44. maddesinde[2] düzenlenen ve avukatlık mesleğinde ortaklaşa çalışma imkanı tanıyan iki müessese mevcuttur. Bunlar “Aynı Büroda Birlikte Çalışma” ve “Avukatlık Ortaklığı”dır. Aynı büroda birlikte çalışma adı altında düzenlenen avukatlık mesleğinde ortaklaşa çalışma müessesesi, daha önce de Türk Hukukunda var olan ve var olmasa bile adi ortaklık şeklinde gerçekleştirilmesi mümkün olan bir müessesedir. Dolayısıyla aynı büroda birlikte çalışma müessesesi Türk Hukuku açısından bir yenilik değildir. Bu nedenle “Aynı Büroda Birlikte Çalışma” bu çalışmanın kapsamı içerisine alınmamış ve çalışmanın konusu Türk Hukuku açısından yeni bir müessese olan “Avukatlık Ortaklığı” ile sınırlandırılmıştır.


4-AVUKATLIK ORTAKLIĞININ TANIMI


Avukatlık Ortaklığı, Avukatlık Kanununun 44. maddesinde tanımlanmıştır. Bu hükme göre, “avukatlık ortaklığı, aynı baroya kayıtlı birden çok avukatın bu kanuna göre mesleklerini yürütmek için oluşturdukları tüzel kişiliktir”. Bu tanım maddesi avukatlık ortaklığının tüm unsurlarını içermese de avukatlık ortaklığı hakkında kısa ve öz bir bilgi vermektedir.


[1] 19.03.1969 tarihinde kabul edilen 1136 sayılı Avukatlık Kanunu, RG. 07.04.1969 S.13186.

[2] 1136 sayılı Avukatlık Kanunun 44. maddesi 4667 sayılı kanun ile değiştirilmiştir. 4667 sayılı kanun için bkz. RG. 10.5.2001 S.243985.


Öte yandan Avukatlık Ortaklığı Yönetmeliğinin(bkz. Ek 2) amaç başlığını taşıyan birinci maddesi şu şekildedir:

“Bu Yönetmelik, avukatlık hizmeti vermek üzere faaliyette bulunacak, tüzel kişiliği haiz avukatlık ortaklıklarının; kuruluş, işleyiş, ve sona ermesine ilişkin kuralları belirlemek amacıyla düzenlenmiştir”.

Bu madde avukatlık ortaklığının tanımını yapmamakta ancak tanıma ilişkin birtakım unsurlara yer vermektedir.


5-AVUKATLIK ORTAKLIĞININ UNSURLARI


BİRDEN ÇOK ORTAK

Avukatlık ortaklığının birden çok kişiyle kurulacağı Avukatlık Kanunu m.44/B’de belirtilmiştir. Kanunda belirtilmemiş olsa bile “ortaklık” ibaresinin geçmesi avukatlık ortaklığının birden çok kişi tarafından oluşturulacağını göstermektedir.

ORTAKLARIN AVUKAT SIFATI

Avukatlık ortaklığının tanımını yapan Avukatlık Kanunu m.44/B “aynı baroya kayıtlı birden çok avukat”, ibaresi ile avukatlık ortaklığını oluşturan ortakların ancak avukat sıfatını[1] haiz kişilerden oluşabileceğini düzenlemiştir.

AYNI BAROYA KAYITLI OLMA

Avukatlık Ortaklığını oluşturan ortakların avukat sıfatını haiz olmasının yanında tamamının aynı baroya kayıtlı olması gerekmektedir. Bu kural Avukatlık Kanunu m.44/B ve Avukat Ortaklığı Yönetmeliği m.7’de düzenlenmiştir

ORTAKLIK SÖZLEŞMESİ

Avukatlık ortaklığının kurulabilmesi için bir sözleşmenin varlığı ve bu sözleşmenin tüm ortaklar tarafından imzalanması gerekmektedir.

AVUKATLIK MESLEĞİNİN YÜRÜTÜLMESİ AMACI

Avukatlık ortaklığı avukatlık hizmeti vermek üzere kurulmalıdır. Dolayısıyla avukatlık ortaklığının amacı da avukatlık mesleğinin yürütülmesi olmalıdır.

TÜZEL KİŞİLİK SAHİPLİĞİ

Avukatlık ortaklığı tüzel kişiliğe haizdir. Avukatlık ortaklığı kurumunu getiren 4667 sayılı Kanun aynı zamanda avukatlık ortaklığına tüzel kişiliği haiz olma özelliğini de vermiştir.

[1] 1136 sayılı Avukatlık Kanunu m.3, RG. 07.04.1969 S.13186.


6-AVUKATLIK ORTAKLIĞININ HUKUKİ KİŞİLİĞİ


Bir ortaklık olarak “avukatlık ortaklığı” 4667 sayılı Kanun ile hukuk sistemimize girmiş ve aynı kanun ile bu ortaklığa tüzel kişilik verilmiştir. Ancak ortaklığa verilen bu tüzel kişilik daha önce hukukumuzda var olan hiçbir ortaklıkla ilişkilendirilmemiş sadece tüzel kişiliğe sahip bir ortaklık olduğunun belirtilmesiyle yetinilmiştir

Avukat ortaklığı ancak avukatlık mesleğini icra eden kişilerce oluşturulabileceği için bu ortaklıkta sermayeden çok, ortakların kişiliği, özellikle mesleki faaliyetleri önemlidir. Bu yüzden sadece gerçek kişiler ve avukatlık mesleğini yürütenlerce kurulabilmektedir.

Bir ortaklık adı altında ve tüzel kişiliğe sahip olarak ve müşterek bir isim altında kurulmasına rağmen yürüttüğü faaliyet ticari değil mesleki bir faaliyettir.Bir tüzel kişilik oluşturmasına ve ticari bir faaliyet yapmamasına rağmen, hukukumuzdaki diğer ortaklıklardan farklı olarak, ortaklar, ortaklık alacaklarına karşı birinci derecede müştereken ve müteselsilen sınırsız sorumludur.

Ortaklığa katılım payı olarak, mesleki faaliyetin gerçekleştirilmesine uygun her türlü maddi değere sahip varlık getirilebilmekte fakat ortaklık payı rehnedilememekte ve ancak avukatlık mesleğini yürüten kişilere devredilebilmektedir[1]

Kurulması için belli bir sermaye ve süre sınırı getirilmemiş olan avukat ortaklığının unvanı bir yada birkaç ortağın adı ve/veya soyadlarına “Avukatlık Ortaklığı” ibaresinin eklenmesinden oluşur.[2]


7-SON DÜŞÜNCELER


Sonuç olarak, 4667 sayılı Kanun ile hukuk sistemimize giren ve Avukatlık Kanunu m.44/B’de düzenlenen avukatlık ortaklığı, aynı baroya kayıtlı birden çok avukatın ticari olmayan mesleki çalışmalarını birlikte bir tüzel kişilik altında yürüttükleri, ortak avukatların ortaklık alacaklarına karşı (aynen şahıs şirketlerinde veya adi ortaklıkta olduğu gibi) müştereken ve müteselsilen sınırsız olarak sorumlu olduğu, kendine özgü kuralları olan , ancak vergi hukuku yönünden şahıs şirketlerine ait hükümlere tabi sui generis(kenine özgü) bir ortaklık türüdür. [3]

[1] Avukatlık Ortaklığı Yönetmeliği, m.16

[2] Asuman Turanboy, “Avukatlık Ortaklığı"”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2001, Cilt 50, Sayı 4, ss. 41-64 

[3] Türk Hukuk Sitesi <http://www.turkhukuksitesi.com/makale_1096.htm>,(SGT: 11.09. 2009)













EKLER













EK 1: Türkiye Barolar Birliği Avukatlık Ortaklığı Yönetmeliği

Resmi Gazete Tarihi: 25.11.2001 Resmi Gazete Sayısı: 24594


BİRİNCİ BÖLÜM

Genel Hükümler

Amaç

Madde 1- Bu Yönetmelik, avukatlık hizmeti vermek üzere faaliyette bulunacak tüzel kişiliği haiz avukatlık ortaklıklarının; kuruluş, işleyiş ve sona ermesine ilişkin kuralları belirlemek amacıyla düzenlenmiştir.

Kapsam

Madde 2- Bu Yönetmelik, Türkiye'de kurulacak Avukatlık Ortaklıkları ile Türkiye'de salt yabancı hukuklar ve milletlerarası hukuk konularında danışmanlık hizmeti vermek üzere yabancı sermayeyi teşvik mevzuatı çerçevesinde ve mütekabiliyet esasına göre kurulabilecek olan Yabancı Avukatlık Ortaklıklarını kapsar.

H ukuki Dayanak

Madde 3- Bu Yönetmelik, 19/3/1969 tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık Kanununun 44 üncü maddesinin (B) bendi gereğince düzenlenmiştir.

Ortaklığın Niteliği ve Vergilendirme

Madde 4- Avukatlık ortaklığının çalışması meslek çalışması olup, ticari sayılmaz. Avukatlık ortaklıklarına vergilendirme bakımından şahıs şirketlerine ilişkin hükümler uygulanır.

İKİNCİ BÖLÜM

Avukatlık Ortaklığının Kurulması

Ortaklık Sözleşmesi

Madde 5 - Avukatlık Ortaklığı Ana Sözleşmesinin, Türkiye Barolar Birliği tarafından düzenlenecek Avukatlık Ortaklığı Tip Ana Sözleşmesine (Yabancı Avukatlık Ortaklığı Tip Ana Sözleşmesine) uygun olarak hazırlanması ve tüm ortaklar tarafından imzalanması gerekir. Ana sözleşmede, Avukatlık Kanunu ve bu Yönetmeliğin hükümlerine aykırı olmamak koşuluyla özel hükümlere de yer verilebilir.

Ortaklık Payı

Madde 6- Ana sözleşmede ortakların taahhüt ettikleri ortaklığa katılım payı her ortak için ayrı ayrı gösterilir. Ortaklar, ortaklığa katılım payı olarak;mesleki faaliyetin gerçekleştirilmesine uygun gayrimenkul, menkul, nakit para, mesleki doküman, arşiv, bilgi ve emek taahhüt edebilirler.


Taahhüt edilen katılım payları, ortaklığın tescilini müteakip, derhal ve eksiksiz olarak ortaklığın malvarlığına geçirilir. Ortaklığın tescilinden sonra; ortaklığa katılım paylarında meydana gelebilecek her türlü değişiklik ana sözleşmenin tadil ve tescili ile hüküm ifade eder.

Ortaklığa katılım payı olarak gayrimenkul, araba ya da hisse senedi gibi menkul değerler taahhüt edilmişse, ortaklığın tescilini müteakip derhal bu tür karşılıkların resmi kayıtlarının da ortaklığa devri gerekir. Bu tür pay karşılıklarının ortaklık adına kayıt ve tescil işlemleri, kaydın bulunduğu yere, devri yapacak olan ortak ile ortaklık temsilcisinin birlikte başvurması ile yapılır.

Başvuru

Madde 7- Avukatlık Ortaklığı kurmak isteyen avukatlar; Avukatlık Ortaklığının kaydedileceği Baroya ortakların tümünün imzaladığı bir dilekçe ile başvururlar. Başvuru dilekçesine ikişer nüsha olarak aşağıdaki belgeler de eklenir.

a) Her sayfası tüm ortaklarca ayrı ayrı imzalanmış ortaklık ana sözleşmesi,

b) Ana sözleşmede ortaklığa katılım payı karşılığı olarak taahhüt edilen gayrimenkul için tapu kaydının, araç için ruhsatnamenin, nakit para için banka dekontunun ve menkul değere ilişkin belgenin onaylanmış örnekleri,

c) Ortakların Baro levhasına kayıtlı olduklarına ilişkin bağlı olunan Barodan alınan belge, (mütekabiliyet esasına bağlı olmak kaydıyla yabancı avukatlık ortaklığı için aranmaz)

d) Ortakların nüfus cüzdanın (yabancı ortakların pasaportunun) onaylanmış örneği,

e) Yabancı avukatlık ortaklıkları için ayrıca;

( 1) Yabancı sermayeyi teşvik mevzuatı çerçevesinde Türkiye'de faaliyette bulunabileceğine ilişkin Hazine Müsteşarlığı Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğünden alınmış izin belgesi,

( 2) Yabancı ortakların her birinin kayıtlı oldukları yabancı ülke Barolarından aldıkları avukatlık ruhsatnamesi veya yetki belgesi ve mesleki faaliyetine devam etmesinde sakınca olmadığına dair tercüme edilmiş ve noterlikçe onanmış belge,

( 3) Yabancı ortakların her birinin vatandaşı olduğu ülke ile Türkiye Cumhuriyeti arasında Avukatlık Kanunu ve yönetmelikleri hükümlerine uygun olarak yabancı avukatlık ortaklığı hususunda mütekabiliyet esasının olduğuna ve Türk avukatların da bu şahısların ülkelerinde eşit koşullarda Avukatlık Ortaklığı faaliyetlerinde bulunabileceklerine ilişkin ilgili makamlarca verilmiş belge.

Karar

Madde 8- Başvuru dilekçesi ve ekinde yer alması gereken belgeler eksiksiz olarak Avukatlık Ortaklığının kayıt ve tescil edileceği Baro kalemine teslim edilmedikçe başvuru talebi işleme konmaz. Baro Yönetim Kurulu, Avukatlık Ortaklığının Baroya ait Avukatlık Ortaklığı Siciline yazılması konusunda bir ay içinde karar verir. Bu süre içinde karar verilmediği takdirde başvuru


reddedilmiş sayılır. Yazılma istemi, ancak Kanun ve Tip Ana Sözleşmeye aykırılık gerekçesi ile ret edilebilir. Ret kararları gerekçeli olarak yazılır.


İsteğin Kabulü

Madde 9 - Avukatlık Ortaklığı kurma başvurusu, Baro Yönetim Kurulu tarafından Kanun ve Yönetmeliğe uygun bulunduğu takdirde, Baro Avukatlık Ortaklığı Siciline yazılmasına karar verilir.

Baro bu karar doğrultusunda ortaklığı Baro Avukatlık Ortaklığı Siciline kaydeder ve ana sözleşmenin bir örneğini Türkiye Barolar Birliği'ne gönderir Avukatlık Ortaklığı Baro Avukatlık Ortaklığı Siciline yazılması ile tüzel kişilik kazanır. Avukatlık Ortaklığının Baro Avukatlık Ortaklığı Siciline yazılmasından önce ortaklık unvanı kullanılamaz ve ortaklık adına mesleki faaliyette bulunulamaz.

Avukatlık Ortaklığına, Baro Avukatlık Ortaklığı Siciline kayıt olduğuna dair bir belge verilir.

İsteğin Reddi ve İtiraz

Madde 10- Baro Yönetim Kurulu; Kanuna ilgili yönetmeliklere ve Tip Ana Sözleşmeye aykırı bulduğu istemleri reddeder. İstemin reddine ilişkin gerekçeli karar, ortaklık kurma talebinde bulunan ortaklara ayrı ayrı tebliğ edilir. Ana sözleşmede gösterilen adrese yapılan tebligat ortağa yapılmış sayılır.

Ortaklar bu karara karşı tebliğ tarihinden itibaren on beş gün içinde; kararı veren Baro vasıtasıyla Türkiye Barolar Birliğine itiraz edebilirler. Posta masrafı itiraz edenlerden alınır. Talep halinde Baro, itiraz tarihini tespit eden bir belge düzenleyerek ilgilisine verir. Bu belge hiçbir vergi, harç ve resme tabi değildir.

Baro Yönetim Kurulunun ortaklığın sicile yazılması isteminin reddi hakkındaki kararları, süresi içinde itiraz edilmediği takdirde kesinleşir.

Türkiye Barolar Birliği, itiraz üzerine dosya üzerinde gerekli incelemeleri yaptıktan sonra, itirazı kabul veya ret eder. Türkiye Barolar Birliği itirazın kendisine ulaştığı tarihten itibaren bir ay içinde bir karar vermezse itiraz reddedilmiş sayılır.

Türkiye Barolar Birliği itirazın kabul ya da reddi hakkındaki kararlarını onaylamak üzere karar tarihinden itibaren bir ay içinde Adalet Bakanlığına gönderir. Bu kararlar Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde Bakanlıkça karar verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere gösterdiği gerekçesi ile birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu kararlar, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca Bakanlığa gönderilmiş olan karardaki şekli ile üçte iki çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır. Sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir.

Adalet Bakanlığının kararına karşı Türkiye Barolar Birliği, aday ortaklar ve ilgili Baro; Adalet Bakanlığının uygun bulmayıp bir daha görüşülmek üzere geri göndermesi üzerine Türkiye Barolar Birliğince verilen kararlara karşı ise Adalet Bakanlığı, aday ortaklar ve ilgili Baro, idari yargı merciine başvurabilir.


Barolar kesinleşen kararları derhal yerine getirmeye mecburdurlar.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Yabancı Avukatlık Ortaklıkları

Yabancı Avukatlık Ortaklıkları

Madde 11- Yabancı sermayeyi teşvik mevzuatı çerçevesinde faaliyet göstermek isteyen Yabancı Avukatlık Ortaklıkları; faaliyette bulunacakları yer Barosuna başvururlar.

Yabancı Avukatlık Ortaklığı, mütekabiliyet esası sınırları içinde Avukatlık Kanunu ve Avukatlık Ortaklığı düzenlemesine uygun olarak kurulmuş olmak kaydıyla faaliyette bulunurlar.

Yabancı Avukatlık Ortaklığı da kuruluşa ilişkin olarak bu Yönetmelik ve Avukatlık Kanununda belirlenen şartları yerine getirmek ve belgeleri temin etmekle yükümlüdür.

Yabancı Avukatlık Ortaklıkları, sadece yabancı hukuklar ve uluslararası hukuk konularında danışmanlık hizmeti verebilirler. Bu sınırlamanın dışına çıkarak mesleki faaliyette bulunamaz ve avukatlık yapamazlar. Bu sınırlama; Yabancı Avukatlık Ortaklığında çalışan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ya da yabancı avukatları da kapsar.

Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayan birden fazla avukat birlikte ya da Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan ve olmayan avukatlar birlikte, birinci fıkrada yazılı koşullarla bir Yabancı Avukatlık Ortaklığı kurmak istediklerinde , Türkiye 'de faaliyet göstermek istedikleri yer Barosuna başvururlar.

Avukatlık Kanununda yer alan mütekabiliyet ön koşulu nedeniyle Yabancı Avukatlık Ortaklıklarının, Türkiye'de yabancı hukuklar ve uluslararası hukuk konularında danışmanlık hizmeti verebilmesi için, yabancı ortaklarından her birinin ülkesinde de Türk avukatlarına ve Türk avukatlık ortaklıklarına aynı esaslar çerçevesinde avukatlık hizmetleri verebilme imkanının tanınmış olması gerekir.

Avukatlık Kanunu ve Yönetmelikte öngörülen koşullara uygun olarak kurulacak Yabancı Avukatlık Ortaklığını oluşturan ortakların Baroya kayıtlı olması şartı aranmaz. Ancak, ortaklığın, faaliyette bulunacağı yer Barosunun Avukatlık Ortaklığı Siciline kaydolması zorunludur. Aksi halde ortaklık unvanı kullanılamaz ve ortaklık adına faaliyette bulunulamaz.

Yabancı Avukatlık Ortaklıkları ve ortakları da Avukatlık Kanunu, yönetmelikleri ve Meslek Kurallarına uymakla yükümlüdürler.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Avukatlık Ortaklığı Tip Ana Sözleşmesi

Sözleşmenin Kapsamı

Madde 12- Avukatlık Ortaklığı Tip Ana Sözleşmesi aşağıdaki hususları kapsar:



a) Ortakların adı soyadı, uyruğu ve açık ikamet adresleri, kayıtlı oldukları Baro, Baro sicil ve birlik numaraları,

b) Ortaklığın unvanı ve adresi,

c) Ortaklığın süresi,

d) Ortaklık payları,

e) Ortaklar arasındaki ilişkiler ve uyuşmazlıkların çözümü esasları,

f) İş ve davalarla ilgili iş bölümü esasları,

g) Yönetici ortakların yetkileri,

h) Ortaklığın yönetimi ve temsili,

ı) Ortaklar kurulu,

j) Kurulun görev ve yetkileri,

k) Gelir ve giderin paylaşılması,

l) Denetim,

m) Ortaklıktan çıkma,

n)Ortaklıktan çıkarılma,

o) Pay devri ve hükümleri,

p) Ortaklığın sona ermesi,

r) Fesih, infisah,

s) Tasfiye

Ortaklık Ana Sözleşmeleri Tip Ana Sözleşmeye uygun olarak hazırlanır.

Ana sözleşmeye, Avukatlık Kanununa, yönetmeliklerine, Meslek Kurallarına, hukuka, ahlaka, mesleğin onuruna ve bağımsızlığına aykırı hükümler konulamaz.

Ortaklığın Unvanı ve Adresi

Madde 13 - Avukatlık Ortaklığının unvanı, bir ya da birkaç ortağın ad ve/veya soyadlarına Avukatlık Ortaklığı ibaresi eklenerek belirlenir. Ortaklığın unvanında bulunan isim ve soyadlarının sahibi ortağın ortaklıktan ayrılması veya ölümü halinde bu kişinin adı ve/veya soyadının ortaklık unvanında kalıp kalmayacağı hususu ortaklarca Avukatlık Ortaklığı Ana Sözleşmesinde düzenlenir.

Avukatlık Ortaklığının adresi ortaklık faaliyetlerinin sürekli olarak yürütüleceği adrestir.


Ortaklığın Süresi

Madde 14- Ortaklığın süresi , ortaklar tarafından ortaklık ana sözleşmesinde belli bir süre ile sınırlandırılabileceği gibi, süresiz olarak da düzenlenebilir. Ana sözleşmede süre konulmadığı hallerde süresiz kurulmuş sayılır.

Ortaklık Payları

Madde 15- Ortaklık payları ve oranları, ortaklar arasında serbestçe kararlaştırılabilir. Sözleşmede aksine düzenleme olmadıkça ortakların ortaklık payları eşittir. Ortaklık payları rehin olunamaz.

Pay Devri

Madde 16- Ortaklık payı yalnızca ortaklara veya avukat olan üçüncü kişiye devredilebilir.

Ortaklar kurulu pay devrine onay verip vermemekte serbesttir.

Ortaklar, ana sözleşme ile her türlü pay devrini süreli veya süresiz olarak yasaklayabilirler.

Mirasçının avukat olmaması ya da ortaklığı kabul etmemesi, ortağın emeklilik ya da sağlık nedenleri ile avukatlığı bırakması, Baro levhasından silinmesi, meslekten çıkması veya çıkarılması, ortaklıktaki payına haciz konulması hallerinde ortaklık payı gerçek değeri üzerinden ortaklara ya da ortaklar kurulu kararı ile avukat olan üçüncü kişiye devredilebilir. Bedelde anlaşmazlık halinde Avukatlık Kanununun 44 üncü maddesinin (B) bendine göre işlem yapılır.

Ortaklar Kurulu

Madde 17 - Ortaklar Kurulu pay sahiplerinden oluşur. Ortaklar Kurulu ortaklığın en yetkili organıdır.

Ana sözleşme ile Ortaklar Kurulunun toplantı yer, zaman ve şekli ile toplantı ve karar nisapları serbestçe düzenlenir.

Ana sözleşmede bu konuda bir düzenleme olmaması halinde; Ortaklar Kurulu, ortaklardan birinin yazılı olarak belirleyip diğer ortaklara tebliğ edeceği gündemi görüşmek üzere toplantıya çağırılabilir. Ortaklara toplantı günü ve saati toplantıdan asgari üç gün önce yazılı olarak tebliğ edilmiş olmak kaydı ile ortakların en az ¾ ünün hazır veya temsilen hazır bulunduğu hallerde Ortaklar Kurulu geçerli olarak toplanmış sayılır. Eğer bu nisaba ulaşılamazsa ortaklar aynı usulle ikinci kez çağırılır ve bu toplantıda hazır veya temsilen bulunan ortaklardan en az iki tanesinin bulunması yeterlidir. Ortaklar Kurulu en az yılda bir kez Ocak ayı içinde toplanır.

Ortaklar Kurulu toplantısında bir ortak diğer bir ortağa kendisini temsil için yetki verebilir. Bir kişide birden fazla ortağın temsil yetkisi bulunamaz. Ortaklar dışında başka bir kişi temsilci olarak görevlendirilemez.

Kurul kararları ortaklık karar defterine yazılır ve katılan ortaklarca imzalanır. Kararlara muhalif olan ortaklar muhalefet gerekçelerini yazarak kararları imzalarlar.



Ortaklar Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 18- Ortaklar Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Ortaklığın yönetim ve temsili ile yetkili olan ortakları belirlemek,

b) Yönetim ve temsile ilişkin yetki sınırlarını belirlemek,

c) Ortaklar dışında ortaklıkta çalışacak avukatların ve diğer yardımcı elemanların haklarına ilişkin genel kuralları belirlemek,

d) Ortaklar arasında ortaklığın faaliyetlerine ve işbölümüne ilişkin genel kuralları belirlemek,

e) Yönetici ortak veya ortaklar tarafından hazırlanan bütçeyi aynen veya değiştirerek onaylamak,

f) Ortakların aylık olarak gelirden alacakları avanslar ve yıllık gelirin paylaşımı ile ortaklığın gelişimi için ayrılacak miktarı belirlemek,

g) Ortaklık payının, devir ve intikalinde yeni ortağın kabulü veya kabul edilmemesi konusunda karar vermek,

h) Ortaklıktan çıkmak isteyen veya payı haciz edilen ortağın payının satın alınması konusunda karar vermek,

ı) Ortakların ortaklıktan çıkarılmaları hususunda karar vermek,

j) Ortaklık faaliyetleri için gerekli olan yatırımlar konusunda karar vermek,

k) Ortaklık ana sözleşmesinde ihtiyaç duyulacak değişiklikler konusunda karar vermek,

l) İşin reddi gerektiği konusunda ortaklardan birinin talebi olduğunda, bu hususu karara bağlamak,

m) Ortaklık süresi bittiğinde ortaklığın devamına karar vermek,

n) Ortaklığın feshine karar vermek,

o) Ortaklığın feshi veya infisahı söz konusu olduğunda tasfiye görevlisini tayin etmek.

Ortaklığın Yönetimi ve Temsili

Madde 19- Ortaklığın hangi ortak veya ortaklar tarafından ne şekilde temsil ve ilzam edileceği ortaklık ana sözleşmesinde düzenlenebileceği gibi, Ortaklar Kurulunca alınacak kararlarla da belirlenebilir. Sözleşme veya Ortaklar Kurulunca alınmış kararlarla yönetim ve temsil ile ilgili olarak bir veya birden ziyade ortağın yetkili kılınmamış olması halinde ortaklığın yönetim ve temsilinde tüm ortaklar yetkilidir.

Yönetim ve temsilde yapılan değişikliğe ilişkin kararın bir nüshası Baroya bildirilir ve ortaklığın sicil dosyasında saklanır.



Yönetim ve temsile yetkili kişilerin imza sirküleri ile yetkiye ilişkin belgeleri, Baro başkanlığınca onaylanır.

Yönetici Ortakların Yetkileri

Madde 20- Ortaklar Kurulunca bir ya da birden fazla ortak, yönetici ortak olarak seçilebilir.

Yönetici ortakların seçilmeleri, görev süreleri, değiştirilme esasları, yetkileri, toplanma zamanları, toplantıya çağırılma şekli ve kararlar için gerekli çoğunluk nispetleri ana sözleşmede düzenlenir.

Yönetici ortaklar, Kanun, yönetmelikler, ana sözleşme ve ortaklar kurulunun kararlarına göre ortaklığın faaliyetlerini yönetir, ortaklığı temsil ve ilzam eder, ortaklar kurulunun verdiği görevleri yerine getirir.

Ana sözleşme ve ortaklar kurulu kararı ile yönetici ortaklara ortaklık kar payı yanında ücret verilmesine de karar verilebilir.

Ortaklar kurulu kararı ile yönetici ortakların görevine her zaman son verilebilir, başka ortak görevlendirilebilir.

Yönetici ortakların yetkileri, diğer ortaklar ile çalışan avukatların mesleki bağımsızlıklarını ihlal eder nitelikte kullanılamaz.

Gelir ve Giderlerin Paylaşılması

Madde 21- Ortaklar öncelikle ortaklığın giderlerini karşılamakla yükümlüdürler. Ortaklar gelirin paylaşımını ana sözleşmede serbestçe kararlaştırırlar.

Ortaklar Arasındaki İlişkiler ve Uyuşmazlıkların Çözümü

Madde 22- Ortaklar; birbirleriyle, çalışanlarla ve üçüncü kişilerle olan ilişkilerinde avukatlık mesleğinin onuruna ve meslek kurallarına uygun davranmak zorundadırlar.

Ortaklar; birden fazla avukatlık ortaklığının ortağı olamaz, ortaklığın bürosu dışında büro edinemez ve bağımsız olarak dava ve iş takip edemezler. Aksine davranışlar ortaklıktan çıkarılma sebebi olup, ortaklığın, bu çeşit davranışta bulunan ortak hakkında tazminat hakkı ve Avukatlık Kanununun disipline ilişkin hükümleri saklıdır.

Avukatlık Ortaklığında; ortakların kendi aralarında ve ortaklıkla ilgili her türlü uyuşmazlıklar, ortaklık payı devri ve intikalinde bedele ilişkin olarak üçüncü şahıslarla aralarında çıkacak anlaşmazlıklar, Hakem Kurulu tarafından, Avukatlık Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümlerine göre çözümlenir.

İş Bölümü

Madde 23- Ortaklar arasında işlerin takibi ve işbölümünün ne şekilde yapılıp yürütüleceği ortaklık ana sözleşmesinde serbestçe belirlenir.

Ortaklara ve ortaklıkta çalışan avukatlara tevdi edilen işler, iş ve dava defterine kayıt edilir.


Denetim

Madde 24- Her ortağın ortaklık hakkında bilgi almaya ve ortaklığın defterlerini, iş ve dava evraklarını incelemeye hakkı vardır.

Ortaklar, ana sözleşmede “Avukatlık Ortaklığı” nın mali işlerini denetlemek üzere bir ya da birden çok kişiden oluşacak bir denetleme kurulu görevlendirirler. Denetleme kurulunun görev ve yetkileri ana sözleşmede düzenlenir.

Ortaklıktan Çıkma

Madde 25- Ana sözleşmede aksine düzenleme yok ise her ortak payını ortaklardan herhangi birine veya birkaçına veya ortak olabilme şartlarını haiz bir başka kişiye devrederek ortaklıktan çıkabilir. Ortaklıktan çıkmak isteyen ortak çıkma iradesini, payının değerini, payı devir alacak olanın kimliğini yazılı olarak ortaklığa ve tüm ortaklara bildirir. En son ortağa bildirim tarihinden itibaren iki ay içinde ortaklık, ortaklık payının devri ile ilgili kararını vermezse devire onay verilmiş sayılır.

Ortakların pay devrine onay vermemeleri halinde Avukatlık Kanununun 44 üncü maddesinin (B) bendi ve Türkiye Barolar Birliği Baro Hakem Kurulu Yönetmeliği hükümlerine göre işlem yapılır.

Ortaklıktan çıkarılma

Madde 26- Bir ortak şahsına ilişkin haklı sebeplerin mevcudiyeti halinde, ortaklar kurulu üye tam sayısının ¾ ünün kararı ile ortaklıktan çıkarılabilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Ortaklığın Sona Ermesi

Fesih

Madde 27- Ortaklar, ana sözleşmede aksine hüküm bulunmadığı takdirde, her zaman ortaklığın feshine karar verebilirler.

Ortaklığın fesih ve tasfiyesinde, ana sözleşmede hüküm bulunmaması halinde, Avukatlık Kanunu ve Yönetmelik hükümleri uygulanır.

İnfisah

Madde 28 - Avukatlık ortaklığı aşağıdaki sebeplerden biri ile münfesih olur.

a) Ortakların ortaklıktan çıkması veya çıkarılması, ölümü, mirasçının avukat olmaması ya da ortaklığı kabul etmemesi, ortakların emeklilik veya sağlık nedenleri ile avukatlığı bırakması, baro levhasından silinmesi, meslekten çıkması veya çıkarılması, ortaklıktaki payına haciz konulması nedeni ile avukatlık ortaklığındaki ortak sayısının ikinin altına düşmesi ,

b) Ana sözleşmede bir fesih sebebi belirlenmesi halinde onun gerçekleşmesi

c) Ana sözleşmede ortaklık için belirlenen sürenin uzatılmamış olması,


d) Avukatlık Kanununun 44 üncü maddesinin B bendinin (a/1) alt bendinde belirlenen işlemlerin üç ay içinde sonuçlandırılmamış olması,

e) Avukatlık ortaklığının diğer bir avukatlık ortaklığı ile birleşmesi,

f) Avukatlık ortaklığının Kanunun 135 inci maddesinin 5 nolu bendi fıkrası uyarınca avukatlık ortaklığı sicilinden silinmesi.

Tasfiye

Madde 29- Ortaklığın diğer bir ortaklıkla birleşmesi hali hariç olmak üzere infisah eden ortaklık tasfiye haline girer.

Tasfiye haline giren ortaklık tasfiye sonuna kadar tüzel kişiliğini tasfiye işleri ile sınırlı kalmak kaydı ile korur. Mesleki faaliyetine devam edemez. Ancak aldığı işleri tamamlar. Tasfiye haline giren ortaklığın ortakları bağımsız olarak mesleki faaliyette bulunabilirler.

Tasfiye haline giren ortaklık hakkında gerektiğinde Avukatlık Kanununun 42 nci maddesi hükmü kıyasen uygulanır.

Tasfiye haline giren ortaklığın durumu Baro Avukatlık Ortaklığı Siciline işlenir.

Ana sözleşmede ayrıca tasfiye görevlisi atanması için özel bir usul öngörülmemiş ise tasfiye işleri yönetici ortak veya yönetici ortaklar tarafından yapılır.

Ana sözleşme ile atanan tasfiye görevlileri ya da yönetici ortaklar, ortaklar kurulu tarafından her zaman azil edilebilirler.

Pay sahiplerinin birinin talebi ile Baro yönetim kurulu da haklı sebeplerin varlığı halinde tasfiye görevlilerinin yerine yenilerini atayabilir.

Tasfiye görevlisi görevine başlar başlamaz ortaklığın hal ve durumunu tespit eder ve Baro yönetim kuruluna bildirir. Tasfiye görevlisinin durum tespit raporu göz önüne alınarak tasfiye görevlisi için Baro yönetim kurulunca kendisine bir ücret takdir edilir. Bu ücretin ödenme şekli Baro yönetim kurulunca belirlenir. Baro yönetim kurulunun belirlediği bu ücreti, tasfiye halindeki ortaklar payları oranında Baronun göstereceği hesaba depo etmek zorundadırlar. Bu ödemelerin yapılmaması disiplin suçunu oluşturur.

Avukatlık ortaklığının borçlarının tasfiyesi şartı ile ortaklar kurulu oy birliği ile ortaklığa ait menkul ve gayrımenkullerin ortaklar arasında taksimine karar verebilir.

Tasfiye görevlisi, tasfiye haline geçen ortaklık leh ve aleyhine açılan dava ve takiplere ilişkin her türlü gideri ortaklık malvarlığı bünyesinden karşılar.

Tasfiye sonunda, ortaklığın borçları ödendikten sonra ortaklığa ait mevcutlar pay sahipleri arasında payları oranında dağıtılır.

Tasfiye sonunda tasfiye görevlisinin bildirimi ile ortaklığın Baro Avukat Ortaklığı Sicilinden terkini yapılır.


ALTINCI BÖLÜM

Avukatlık Ortaklıklarının Birleşmesi ve Nakli

Birleşme ve Nakil

Madde 30- Aynı Baroya kayıtlı iki ayrı Avukatlık Ortaklığının, her birinin ortaklar kurulunca alınacak kararlar ile ortaklıklardan birinin adı ya da başka bir adla oluşturacakları yeni bir Avukatlık Ortaklığında birleşmeleri mümkündür. Bu takdirde tasfiye hükümleri uygulanmaz. Birleşme kararı veren her iki Avukatlık Ortaklığının hak ve vecibeleri yeni oluşacak Avukatlık Ortaklığına intikal eder.

Avukatlık Ortaklığı, Avukatlık Kanununun 68 inci maddesine göre nakil isteminde bulunabilir.

YEDİNCİ BÖLÜM

Defterler, Kayıt ve Belge Düzeni

Tutulması Zorunlu Defterler

Madde 31- Avukatlık Ortaklığı; iş ve dava defteri, pay defteri, karar defteri, gelir-gider defteri ve demirbaş defteri tutmak zorundadır. Defterlerin tutulmasından, ortaklığın yönetim ve temsili ile görevli ortak sorumludur. Avukatlık Ortaklığınca tutulması zorunlu olan defterler, Türkiye Barolar Birliği tarafından bastırılır ve Barolar aracılığı ile bedeli karşılığında temin edilir.

Defterlerin Tasdiki

Madde 32- Ortaklığın tutmakla yükümlü olduğu defterlerden gelir-gider defteri ve demirbaş defteri notere tasdik ettirilir. Tasdik zaman ve usulü 04/01/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirlenir.

Ortaklığın diğer defterler için Baro başkanlığına yapacağı başvuru üzerine, Baro tarafından defterlerin sayfa adedi belirlenip, tüm sayfaları Baro mührü ile mühürlenir. Tasdike ilişkin olarak iki nüsha düzenlenen tutanaklardan biri ortaklık sicil dosyasında saklanır. Tasdik işlemi masrafı karşılığında Baro tarafından yapılır.

İş ve Dava Defteri

Madde 33- İş ve dava defterine, ortaklığa gelen iş ve davalar geliş tarih ve sıra numarası verilerek kayıt edilir. Bu kayıtta; gelen dava ve işin sahibi, niteliği, iş ve davanın önemli aşamalarına ve sonucuna ilişkin bilgiler ve işi takiple görevlendirilen avukatlar gösterilir.

Pay Defteri

Madde 34- Pay defterine, her ortak için ayrı bir sayfa açılır. Ortağın kimlik bilgileri, pay oranı, payı devir almış ise kimden aldığı, tarihi ve pay devri yaptığında payın kime devir edildiği bilgilerini kapsar. İntikallerde de gereken bilgiler kaydedilir.

Pay defterine bağlı olarak ayrıca her ortak için bir dosya tutulur. Ortaklığa katılım payı ve pay devrine ilişkin belgeler bu dosyada muhafaza edilir.


Karar Defteri

Madde 35- Ortaklar kurulunun ortaklık faaliyetlerine ilişkin aldığı tüm kararlar tarih ve sıra numarasına göre bu deftere yazılır ve karara katılanlar tarafından imzalanır. Kararlara muhalif olan ortaklar muhalefet gerekçesi yazarak kararları imzalarlar.

Gelir ve Gider Defteri

Madde 36- Ortaklığın mesleki faaliyet sebebiyle elde ettiği gelirler, serbest meslek makbuzuna dayalı olarak bu deftere kayıt edilir. Serbest meslek makbuzu gelirin tahsil edildiği tarihte düzenlenir. Ortaklığın yaptığı tüm giderler de, belgeye dayalı olarak, gider tarih sırasına göre bu deftere kayıt edilir. Gelir ve gider defterine kayıtlı olan gelir ve giderin dayanağı olan belgeler, düzenlendikleri tarihi takip eden yıl sonundan itibaren beş yıl doluncaya kadar saklanır. Özel Kanunlardaki hükümler saklıdır.

Demirbaş Defteri

Madde 37- Ortaklığın sahip olduğu menkul ve gayrimenkul mal varlığının tamamı iktisap tarih ve sırasına göre bu deftere kayıt edilir. Amortisman kayıtları da bu defterde gösterilir. Menkul demirbaşların yıpranması ve kullanılmaz hale gelmesi veya satılması halinde usulüne uygun şekilde kayıttan düşülür.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Vekaletname

Vekaletname ve Yetki Belgesi

Madde 38- Ortaklığın takip edeceği işlere ait vekaletnameler ortaklık adına düzenlenir.

Ortaklık, iş ve davayı takip edecek ortak veya çalışan avukatlarına usulüne uygun olarak düzenlenmiş yetki belgesi verir. Vekaletnamede tevkil yetkisi olması halinde ortaklık, ortakları ve çalışan avukatları dışında üçüncü bir avukata da yetki belgesi verebilir. Bu halde de ortaklığın Kanun ve bu Yönetmeliğe göre müteselsilen sorumluluğu devam eder.

Vekaletname Kayıt Defteri

Madde 39- Ortaklık adına iş ve dava takip etmek üzere alınan vekaletnameler, ortaklık vekaletname kayıt defterine; vekalet verenin kimlik bilgileri, vekaletnamenin düzenlendiği notere ait bilgiler, noter yevmiye numarası ve tarihini içerecek şekilde kayıt edilir ve bu kayıt sırasına göre ortaklıkça vekaletname asılları fihrist ile de irtibatlandırılarak arşivlenir.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Disiplin Hükümleri ve Son Hükümler

Cezai Sorumluluk Madde 40- Ortaklık, ortaklar hakkındaki disiplin takibatından bağımsız olarak disiplin takibinin konusunu oluşturamaz.



Her bir ortak ve ortaklıkta çalışan avukatlar mesleki görevlerinden dolayı Avukatlık Kanunu ve Meslek Kurallarına uygun davranmak zorundadır. Kanun ve Meslek Kurallarına aykırı davrananlar, eylemlerinden şahsen de sorumludur.

Ortağın ve ortaklıkta çalışanların disiplin suçu oluşturan işlem ya da eylemi, ortaklar kurulunun kararı ya da yönetici ortağın talimatı ile yerine getirilmiş ise; ya da ortaklık, Kanuna ve kurallara aykırı işlem ya da eylemleri itiyat haline getiren ortakları veya çalışan avukatları hakkında gerekli işlemleri yapmadığı takdirde, eylemin ağırlığına göre Kanunda yazılı disiplin cezalarının muhatabı olur.

Hukuki Sorumluluk

Madde 41- Avukatlık ortaklığı, ortağın ve ortaklıkta çalışanların mesleki görevlere ilişkin eylem, işlem ve borçlarından dolayı bunlarla birlikte müştereken ve müteselsilen sınırsız olarak sorumludur. Ortaklığın ilgilisine rücu hakkı saklıdır.

Yürürlük

Madde 42- Bu Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 43- Bu Yönetmelik hükümlerini, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu yürütür.
















EK 2: Türkiye Barolar Birliği Avukatlık Ortaklığı Tip Ana Sözleşmesi


..................... Avukatlık Ortaklığı Ana Sözleşmesi


Madde 1. Kuruluş

Aşağıda ad ve soyadları, uyrukları, açık ikamet adresleri, kayıtlı oldukları baro, baro ve birlik sicil numaraları yazılı avukatlar arasında 1136 sayılı Avukatlık Kanunu’nun 44. maddesine göre mesleki faaliyette bulunmak üzere bir avukatlık ortaklığı kurulmuştur.

Ortakların:

a. Adı Soyadı :

Uyruğu :

İkametgahı :

Kayıtlı Olduğu Baro :

Baro No :

Birlik Sicil No :

b.

c.

Madde 2. Ortaklığın Unvanı ve Adresi

Ortaklığın unvanı ............................................. Avukatlık Ortaklığı’dır.

Ortaklığın adresi .............................................’dir. Ortaklığa adını veren ortağın ortaklıktan ayrılması veya ölümü halinde ortaklığın adı, Ortaklar Kurulu’nca aksine karar veril¬medikçe değişmez.

Madde 3. Ortaklığın Süresi

Ortaklığın faaliyet süresi, ortaklığın Baro Avukatlık Ortaklığı Sicili’ne tescil tarihinden başlamak üzere ........... yıldır/süresizdir.

Madde 4. Ortaklık Payları

Ortaklardan ..................’nin %........, ..................’nın %........, ..................’nın %........ dir. Her ortağın Ortaklar Kurulu’nda payı oranında oy hakkı vardır.

Madde 5. Ortaklar Kurulu

Ortaklar Kurulu ortaklıkta pay sahibi tüm ortakların katılımıyla oluşur ve ortaklığı temsil eden en yetkili organdır.

Ortaklar Kurulu her yıl Ocak ve Temmuz ayı içinde yö­netici ortağın yazılı olarak belirleyip bildireceği gündemi, ortaklığın işleri, mali durumu ve sair gerekli görülen konulan görüşmek üzere olağan olarak toplanır.

Ortaklar Kurulu toplantısında bir ortak diğer bir ortağa kendisini temsil için yetki verebilir. Bir kişide birden fazla ortağın temsil yetkisi bulunamaz. Ortaklar dışında başka bir kişi temsilci olarak görevlendirilemez.

Ortaklar Kurulu ........ ortağın katılımıyla toplanır ve katılanların ..... oyu ile karar alır.

Ortaklar Kurulu kararları ortaklık karar defterine yazılır ve katılan ortaklarca imzalanır. Kararlara muhalif olan ortaklar muhalefet gerekçelerini yazarak kararları imzalarlar.


Madde 6. Ortaklar Kurulu’nun Görev ve Yetkileri

a. Ortaklığın yönetim ve temsili ile ilzamında yetkili olan ortağı belirlemek.

b. Yönetim temsil ve ilzama ilişkin yetki sınırlarını belirlemek,

c. Ortaklar dışında ortaklıkta çalıştırılacak avukatların işe alınması ve çalışanların özlük haklarına ilişkin genel kuralları belirlemek,

d. Ortaklar arasında ortaklığın faaliyetlerine ve iş bölümüne ilişkin genel kuralları belirlemek,

e. Ortakların aylık olarak gelirden alacakları avanslar ve yıllık karın paylaşımı, ortaklığın gelişimi için ayrılacak miktarı belirlemek,

f. Ortaklık payının, devir ve intikalinde yeni ortağın kabulü veya kabul edilmemesi konusunda karar vermek,

g. Ortaklıktan çıkmak isteyen vefat eden, ortaklıktan çıkarılan veya payı haciz edilen ortağın payını ortaklık olarak satın almak konusunda karar vermek,

h. Ortaklık faaliyetleri için önemli olan ve/veya Ortaklar Kurulu’nun belirlediği değeri aşan yatırımlar konusunda karar vermek,

t. Ortaklık Ana Sözleşmesi’nde yapılacak değişiklikler konusunda karar vermek,

i. Ortaklığın feshine karar vermek,

j. Ortaklığın feshi veya infisahı söz konusu olduğunda tasfiye memuru tayin etmek,

k. Ortaklığa ait taşınır/taşınmaz malların alım ve satımına karar vermek.


l. ..........................................................................................

m. ........................................................................................

Madde 7. Ortaklığın Yönetimi, Temsili,Yönetici Ortak / Ortakların Yetkileri

Ortaklığın hangi ortak/ortaklar tarafından ne şekilde temsil ve ilzam edileceği, Ortaklar Kurulu’nca alınacak kararlarla belirlenir

Yönetim ve temsile ilişkin Ortaklar Kurulu kararları ve değişiklikler ortaklıkça baroya bildirilir. Bu çeşit kararlar ortaklığın sicil dosyasında saklanır. Ortaklığın temsil ve ilzamına ilişkin ortaklık kararları, gerekli bilgilerin baroya bildiriminden ve sicile tescilinden önce 3. şahıslara karşı hükümsüzdür.

Ortaklığın tescilini takiben Ortaklar Kurulu’nca ortakların ...../....’ünün katılımı ile yönetici ortak/ortaklar seçilir.

Yönetici ortağın görev süresi (.......) yıl olup tekrar seçilmesi mümkündür. Ortaklar Kurulu süre sona ermeden 2/3 oranındaki ortakların oyu ile yönetici ortağı değiştirebilir.

Ortaklar Kurulu’nca aksine karar verilmedikçe yönetici ortak/ortaklar; ortaklığın mesleki faaliyetinin düzenlenmesi, mesleki işlerin ortaklar ve çalışan avukatlar arasında dağıtımı, ortaklığın ihtiyacı olan malzemeleri temin etmek, ortaklık defterlerinin usul ve yasaya uygun olarak tutulmasını sağlamak, ortaklardan birinin talebi halinde gündemi belirleyip yazılı bildirimde bulunmak kaydıyla en geç on gün içinde Ortaklar Kurulu’nu toplamak, ortaklığı temsil ve ilzam edecek iş ve işlemlerde ortaklık adına belgeleri imzalamak ve ortaklığı temsil etmekle yetkilidir.

Yönetici ortak/ortaklar; kanun, yönetmelikler, ana söz¬leşme ve Ortaklar Kurulu’nun kararlarına göre, ortaklığın faaliyetlerini yönetir, Ortaklar Kurulu’nun verdiği görevleri yerine getirir.

Ortaklar Kurulu kararı ile yönetici ortağa ortaklık payı dışında ücret verilmesine karar verilebilir.


Madde 8. İş ve Davalarla İlgili İşbölümü

Ortaklar arasında işlerin takibi ve iş bölümünün ne şekilde yapılacağı; ortaklığın Baro Ortaklık Sicili’ne tescilini takiben Ortaklar Kurulu’nca alınacak kararlara göre belirlenir. İş ve davalarla ilgili işbölümü esaslarını belirleyen Ortaklar Kurulu kararının bir örneği, ortaklığın sicil dosyasında saklanmak üzere Baro Başkanlığı’na verilir.

İşbölümü gereği ortaklara ve ortaklıkta çalışan avukatlara tevdi edilen işler iş ve dava defterine kayıt edilir.


Madde 9. Ortaklık Giderinin Paylaşılması

Ortaklar öncelikle payları oranında ortaklığın giderlerini karşılamakla yükümlüdür.


Madde 10. Ortaklar Arasındaki İlişkiler ve Uyuşmazlıkların Çözümü

Ortaklar; ortaklığın faaliyetlerine ilişkin çalışmalarında Avukatlık Kanunu ve bu Kanun’a bağlı olarak çıkarılmış yönetmelikler ile meslek kurallarına uygun davranmak zorundadır.

Ortaklar; birden fazla avukatlık ortaklığının ortağı olamaz, ortaklığın bürosu dışında büro edinemez ve bakımsız olarak dava ve iş takip edemezler. Aksine davranışlar ortaklıktan çıkarılma sebebi olup bu çeşit davranışta bulunan ortak hakkında ortaklığın tazminat hakkı saklıdır.

Ortakların kendi aralarında ve ortaklıkla ilgili her türlü uyuşmazlıklar ile ortaklık pay devir ve intikalinde bedele ilişkin olarak üçüncü şahıslarla aralarında çıkacak anlaşmazlıklar kendi aralarında çözüme ulaştırılamadığı taktirde, 1136 sayılı Avukatlık Kanunu’nun 4667 sayılı Kanun ile değişik 167. maddesinde tanımlanan hakem kurulu tarafından, sırasıyla; sözleşme, yönetmelik, Avukatlık Kanunu ve genel hükümlere göre çözümlenir.


Madde 11. Pay Devri

Ortaklık payı yalnızca ortaklara veya üçüncü kişi avukatlara payın gerçek değeri üzerinden devir edilebilir.

Ortaklar Kurulu pay devrine onay verip vermemekte serbesttir.

Mirasçının avukat olmaması ya da ortaklığı kabul etmemesi, ortağın emeklilik ya da sağlık nedenleri ile avukatlığı bırakması, baro levhasından silinmesi, meslekten çıkması veya çıkarılması, ortaklıktaki payına haciz konulması hallerinde ortaklık payı gerçek değeri üzerinden ortaklara ya da üçüncü kişi avukatlara devredilebilir. Bedelde anlaşmazlık halinde Avukatlık Kanunu’nun 44/B-b maddesine göre işlem yapılır.


Madde 12. Denetim

Yönetim yetkisi olmasa bile her ortağın ortaklık gidişi hakkında bilgi almaya ve ortaklığın defterlerini, iş ve dava evraklarını incelemeye hakkı vardır.

Ortaklar Kurulu bir ya da birden çok kişiden oluşacak bir denetleme kurulu görevlendirebilir. Denetleme kurulu/denetçi; ortaklığın defterlerinin yasa ve yönetmeliğe uygun tutulup tutulmadığını, gelir ve gider belgelerinin defterlere usulüne göre işlenip arşivlenip arşivlenmediğini denetler, denetleme sonuçlarını Ortaklar Kurulu’na bir rapor halinde sunar.




Madde 13. Ortaklıktan Çıkma

Bir ortak; payını ortaklığa, ortaklardan herhangi birine veya ortak olabilme şartlarını taşıyan bir başka kişiye devir ederek ortaklıktan çıkabilir. Ortaklıktan çıkmak isteyen ortak çıkma iradesini, payının değerini, devir alacak olanı yazılı olarak ortaklığa ve tüm ortaklara bildirir. En son ortağa bildirim tarihinden itibaren iki ay içinde ortaklık kararını bildirmezse devire onay verilmiş sayılır. Ortaklar Kurulu tarafından kabul edilmesine veya iki aylık sürenin dolmasına kadar ortaklıktan çıkmak isteyen ortağın sorumluluğu devam eder.

Ortakların, pay devrine bedel nedeniyle onay vermemeleri halinde Avukatlık Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümlerine göre işlem yapılır.


Madde 14. Ortaklıktan Çıkarılma

Bir ortağın şahsına ilişkin sebeplerden dolayı, Ortaklar Kurulu üye tam sayısının 3/4’ünün ortaklıktan çıkarılma yönünde karar vermeleri ile ortaklıktan çıkarılabilir. Çıkarılan ortağın payı gerçek değeri üzerinden diğer ortaklarca eşit oranda alınabilir.


Madde 15. Ortaklığın Sona Ermesi

Ortakların tamamının ölmesi, tamamının hukuki ehliyetlerini yitirmeleri, tamamının avukatlık yapma yasal koşullarını yitirmeleri, Ortaklar Kurulu’nun ortaklığın feshine karar vermiş olması, baro ve yetkili merciiler tarafından ortaklığın infisahına karar verilmiş olması hallerinde ortaklık sona erer.


Madde 16. Fesih ve İnfisah

Ortaklar istedikleri zaman oybirliği ile karar vererek ortaklığı fesih edebilirler. Kanun ve yönetmelik hükümlerine göre ortaklık tasfiye olunur.

Ortaklık aşağıdaki sebeplerden biri ile münfesih olur:

1. Ortaklıkta bir ortak kalacak şekilde diğer ortakların ortaklıktan çıkması, bir ortak dışındaki ortakların ölümü halinde mirasçılarının avukat olmaması ya da ortaklığı kabul ermemesi, ortaklıktaki bir avukat kalacak şekilde diğer ortakların emeklilik veya sağlık nedenleri ile avukatlığı bırakması, baro levhasından silinmeleri, meslekten çıkmaları veya çıkarılmaları, ortaklıktaki paylarına haciz konulması,

2. Ortaklık süresinin sona ermiş olması,

3. Avukatlık Kanunu’nun 44. maddesinin B-a/1 fıkrasına uygun olarak baro yönetim kurulunca feshine karar verilmesi.

4. Avukatlık ortaklığının diğer bir avukatlık ortaklığı ile birleşmesi.



Madde 17. Tasfiye

Ortaklığın diğer bir ortaklıkla birleşmesi hali hariç olmak üzere infisah eden ortaklık tasfiye haline girer. Tasfiye haline giren ortaklık tasfiye sonuna kadar tüzel kişiliğini tasfiye işleri ile sınırlı kalmak kaydı ile korur, mesleki faaliyetine devam edemez, ancak, aldığı işleri tamamlar, tasfiye haline giren ortaklığın ortaklan bağımsız olarak faaliyette bulunabilirler.

Tasfiye haline giren ortaklığın durumu baro avukatlık ortaklığı siciline işlenir. Tasfiye hali devam ettiği sürece ortaklığın adı önünde “Tasfiye halinde” ifadesi kullanılır.


Madde 18. Tasfiye Memuru

Tasfiye memuru Ortaklar Kurulu’nun 2/3’ünün katılımı sonucu alınacak karar ile belirlenir.

Atanan tasfiye memuru Ortaklar Kurulu tarafından her zaman azledilebilirler. Pay sahiplerinin birinin talebi ile baro yönetim kurulu da haklı sebeplerin varlığı halinde tasfiye memurunu azledebilir ve yerine yenilerini atayabilir.

Tasfiye memuru görevine başlayınca, öncelikle ortaklığın durumunu tespit eder ve baro yönetim kuruluna bildirir. Baro yönetim kurulu, tasfiye memurunun durum tespit raporunu göz önüne alınarak, tasfiye çalışmaları nedeniyle tasfiye memuru için bir ücret taktir eder. Tasfiye memuruna ödenecek ücreti tasfiye halindeki ortaklar paylan oranında baronun göstereceği hesaba depo etmek zorundadırlar.


Madde 19. Menkul ve Gayrimenkullerin Ortaklar Arasında Taksimi

Avukatlık ortaklığının pasiflerinin kapatılması koşuluyla ve Ortaklar Kurulu’nun oybirliği ile alacağı kararla, ortaklığa ait menkul ve gayrimenkullerin ortaklar arasında aynen taksimine karar verilebilir. Tasfiye haline geçen ortaklık hakkında açılan dava ve takiplere ilişkin dava değerleri, tahmini giderleri ile birlikte dava sonuna kadar bağlı olduğu baronun açtıracağı bir hesapta depo ettirilir.


Madde 20. Tasfiye Sonucu Mevcut

Tasfiye sonunda ortaklığın borçları ödendikten sonra ortaklığa ait mevcut; pay sahipleri arasında, payları oranında dağıtılır.


Madde 21. Sicilden Terkin

Tasfiye sonunda tasfiye memurunun talebi ile ortaklığın baro avukat ortaklığı sicilinden terkini yapılır.


Madde 22.

Ortaklık Ana Sözleşmesi’ndeki değişiklikler baro tarafından tescil edildikten sonra hüküm ifade eder. Avukatlık ortaklığı sicili alenidir


Madde 23.

Ortaklığın sona ermesi, tasfiye, fesih veya infisah du¬rumunda; ortaklık tarafından takip edilen dava ve işler hakkında, Avukatlık Kanunu’nun 42. maddesi uyarınca işlem yapılır.


Madde 24.

Bu Sözleşme’de düzenlenmemiş olan hususlar; Avukatlık Kanunu ve yönetmeliklerinde hüküm bulunmadığı takdirde genel hükümlere göre çözümlenir.

Bu Avukatlık Ortaklığı Ana Sözleşmesi aşağıda adı soyadı yazılı ortaklar tarafından kabul edilerek ..../..../....... tarihinde imzalanmıştır.

Ortak Ortak Ortak

……….……….. ……….












KAYNAKÇA





Avukatlık Ortaklığı Yönetmeliği. RG. 25.11.2001. S. 24594

TURANBOY,A (2001). Avukatlık Ortaklığı. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 50(4)  

Türk Hukuk Sitesi (11.Eylül. 2009).05.12.2013. http://www.turkhukuksitesi.com/ makale_1096.htm

1136 sayılı Avukatlık Kanunu.RG. 07.04.1969.S.13186.

4667 sayılı Kanun. RG. 10.5.2001.S.243985.